Oprogramowanie sterownika hamowni zapewnia precyzyjne i szybkie sterowanie obciążeniem dzięki czemu istnieje możliwość optymalnego dostrojenia jednostki sterującej pracą silnika (ECU) w pełnym zakresie prędkości obrotowych i pełnym zakresie uchylenia przepustnicy. Pozwala to na stworzenie bądź skorygowanie map wtrysku, zapłonu i ciśnienia doładowania zarówno silników o zapłonie iskrowym jak i samoczynnym.
Hamownia obciążeniowa jest narzędziem niezbędnym do prawidłowej i bezpiecznej zmiany oprogramowania sterującego pracą silnika. Tylko badanie na hamowni obciążeniowej gwarantuje dostrojenie jednostki sterującej pracą silnika i zoptymalizowanie składu mieszanki paliwowo-powietrznej.
W celu wykonywania długotrwałych testów i badania pojazdu pod dużym obciążeniem z przodu samochodu umieszczone są wydajne urządzenia wentylacyjne, które chłodzą silnik pojazdu i pozwalają na utrzymanie optymalnej temperatury pracy silnika.